Ako sa pripravíte na „rýchločitateľov“?

Čitatelia web stránok sú známi tým, že na web stránky sa pozerajú len krátko a dlhé príspevky prebehnú očami bez toho, aby ich skutočne doslova čítali. Toto platí dvojnásobne o čitateľoch používajúcich RSS kanály. Namiesto toho, aby prečítali všetko, hľadajú kľúčové slová a frázy.

V dôsledku tohoto je dôležité vedieť, ako písať obsah, ktorý je možné “prebehnúť” bez zdržania sa a ako písať a tvoriť techniky na prácu s týmito čitateľmi a nie proti nim. Tu je pár tipov:

  • zvýraznenie – používajte tučné, kurzívu, VEĽKÉ PÍSMENÁ, podčiarknuté slová a ich kombinácie na zvýraznenie pointy. Nepreháňajte to však, pretože oči sa musia uspôsobiť a rôzne zmeny vo formátovaní spomaľujú čitateľa, ktorý číta všetko.
    Veľké písmená sú ťažšie čitateľné ako malé, tmavočervené na bledočervenom pozadí sú takmer nečitateľné a už vôbec nepoužívajte rôzne ozdobné písma. S podčiarkovaním riskujete pomätenie čitateľa, ktorý si môže myslieť, že sa jedná o odkaz a bude na text klikať a stránka sa mu nie a nie otvoriť…
  • štruktúra nadpisov a podnadpisov – v dlhých textoch pomáhajú budovať štruktúru a tiež našim rýchlonávštevníkom skrolovať na časť dokumentu, ktorá ich najviac zaujíma.
  • zoznamy ako tento nie sú žiadnym prekvapením a čitatelia ich majú radi.
  • voľné miesto – pri dizajne stránky sa nesnažte zaplniť každý milimeter nejakým textom, obrázkom, reklamou alebo odkazom. Návštevník sa cíti byť stratený v množstve informácií, ktoré sa naňho valia a jeho oči blúdia po týchto miestach namiesto toho, aby sa sústredil na obsah.
  • citácie a orámovanie – používanie rámov okolo vyjadrení alebo citátov získava pozornosť rýchločitateľa.
  • krátke odstavce – užívatelia internetu sa ľahko stratia v dlhých odstavcoch. Ak sú teda rozdelené na viacero malých častí, získajú si väčšiu pozornosť.
  • prvé veci najskôr – v prvých vetách vyjadrite hlavnú pointu príspevku, svoj názor a podobne. To znamená, že s týmito nebudeme čakať až na posledný odstavec, aby sme urobil zhrnutie.
  • obrázky – ich vhodné použitie vtiahne čitateľa do deja, zvýrazní myšlienky a vzbudí záujem začítať sa do príspevku. Vhodné je tiež použitie obrázkov na rozdelenie dlhého textu alebo k nejakej výzve k akcii.

Ak budú teda príspevky vytvorené s rýchločitateľom na mysli, očakávajme že sa zvýši čitateľská základňa i pri dlhých príspevkoch.

Za dlhé a komplikované články s komplexným obsahom a cudzími slovami sa žiaľ neudeľujú žiadne ocenenia. Opak je skôr pravdou. Niekedy chce čitateľ len pár bodov a návod k jadru veci.

Návody sa tiež vyhýbajú opisu výroby, balenia a dovozu výrobkov. Jednoducho poskytujú informácie, ktoré človek hľadá. Čitateľ môže mať zlý zrak, môže ho niečo rušiť alebo má málo času. Čím jednoduchšie sa k informácii vďaka blogu dostane, tým viac čitateľov daný blog priláka.

Zaujal vás článok? Prihláste sa k odberu cez RSS, aby vám už nič z tejto stránky neuniklo.

Ste “rýchločitateľ”? Podeľte sa s nami o to, čo pomáha na blogoch vám pri “behaní” očami.

(Obrázok od monkeyc)

Zdieľajte radosť:
Martin Mikláš:

View Comments (4)

  • Ja napriklad som tiez nechutny rychlocitatel. Pisem tento komentar a uz zatvaram tab a otvaram novu stranku :)

    Citam hlavne nadpisy, veci, ktore su boldom a odrazky. Tak sa snazim pisat aj svoje clanky. Hlavne to vsetko nenatlacit do jedneho neprehladneho odstavca. Strukturovat, zvyraznit a sprehladnit!
    .-= faster má blog, ktorý naposledy zverejnil: Recenzia: Externý disk Western Digital My Book =-.

  • Táto nová - internetová - doba rýchločitateľov doslova vyrába, pretože informácií je stále viac a ľudia sa ich snažia vstrebať a nájsť stále rýchlejšie, čo rýchločítaniu celkom nahráva.

Related Post