Čítate: Aké prvky majú byť na blogu?

1

Preplnené postranné lišty nie sú dobrou vizitkou bloguDnes sa budem venovať tomu, aké prvky očakávam na web stránkach ako používateľ, kam klikám a čo by táto časť stránky mala robiť. Užívatelia majú totiž zaužívané zvyky a očakávajú od stránok na internete určité správanie. Poďme sa teda pozrieť na to, kde sa čo očakáva a začnime od vrchu.

Hlavička stránky

Malo by byť ihneď jasné, kde sa nachádzam a hlavička by mala obsahovať tieto prvky:

  • názov blogu, prípadne logo
  • odkazy na dôležité stránky a odkaz na hlavnú stránku
  • políčko vyhľadávania
  • a odkazy na RSS kanál alebo e-mailový spravodaj.

Štandardom dnes je, že pokiaľ kliknem na názov web stránky alebo jej logo v hlavičke, ocitnem sa na hlavnej stránke.

Políčko vyhľadávania by malo byť tiež na začiatku, pretože niekedy ľudia vedia, čo hľadajú a nechce sa im preklikávať cez menu alebo dokonca hľadať toto vyhľadávacie pole niekde na spodku postrannej lišty.

Odkaz na RSS prakticky hovorí, že sa naozaj jedná o živý blog a nie o nemenné stránky. Odkazy na RSS by mali byť umiestnené niekde na začiatku aby sme ich videli bez nutnosti posúvať sa na stránke ďalej bez ohľadu na to, či máme veľký monitor alebo len malý netbook. Zavedenie e-mailového spravodaja sa určuje podľa druhu web stránky. Pokiaľ sú cieľovou skupinou užívatelia zdatní v práci s počítačom, uprednostnia RSS. Ak sa jedná napríklad o stránku venovanú niečomu z bežného života, čo nemá veľa spoločného s počítačmi, je e-mail ideálnym nástrojom na informovanie o novinkách na blogu.

Postranná lišta

Toto je priestor, kde sa väčšinou vyskytuje najväčší neporiadok. Čo sa tam dá nájsť?

  • najčítanejšie články
  • posledné komentáre
  • posledné články
  • archív podľa dátumu
  • archív podľa kategórie
  • archív podľa abecedy
  • výber redakcie
  • výber čitateľov
  • zoznam kategórií
  • zoznam tagov
  • odkazy na partnerské stránky
  • odkazy na stránky o autoroch
  • odkazy na stránky o redakcii
  • zoznam najaktívnejších komentátorov
  • a podobné.

Najhoršie je, keď sa niekto snaží umiestniť všetky dostupné zoznamy a odkazy do jednej lišty, alebo musí mať dokonca lišty dve, aby sa to tam zmestilo. Výnimkou môžu byť spravodajské portály, ktorých cieľom je priniesť maximum informácií, avšak tie už väčšinou nespadajú do kategórie blogov. Ak máte blog, zjednodušte postranné lišty čo najviac. Užívatelia sa totiž nechajú veľmi ľahko vyrušiť a nesústredia sa na to najhlavnejšie – obsah. Ďalšou možnosťou je, že preplnenú postrannú lištu, čitateľ jednoducho ignoruje a pozornosť jej nebude venovať vôbec. Najmarkantnejšie je toto s reklamou na internete. Ľudia vedia, kde na stránke očakávať reklamu a jednoducho sa tam nepozerajú a ak aj áno, úplne túto časť ignorujú. Tomuto sa odborne hovorí “banner blindness”. Skúste si to hneď teraz na sebe: Pamätáte si, aké reklamy sa na tejto stránke zobrazujú vpravo hore? A viete povedať, aké 4 časti má moja postranná lišta?

Päta stránky

V závere by mal byť uvedený napríklad “copyright“, podmienky služby, informácie o ochrane súkromia, prípadne kontakty a odkazy na produkty, ktoré momentálne bežia v reklame. S odkazmi v päte stránky by to človek opäť nemal preháňať. Ideálne je mať ich tam menej ako 5 až 10.

Niektoré blogy používajú túto časť i na zobrazenie toho, čo sa odstráni z postrannej lišty. Najlepšie je sem presunúť i zoznam kategórií, rôzne “naj” zoznamy a podobné, aby nezaberali miesto inde.

Zhrnutie

Najhoršie čo nájdeme na internete sú stránky veľkých firiem s funkčným IT oddelením. Sú to stránky ponúkajúce veľa služieb a funkcií, ale programátori si neuvedomujú, čo s ich stránkami robí užívateľ, resp. kto ten užívateľ je. A pretože web stránky majú najčastejšie na starosti programátori z IT oddelení, vytvára sa priepasť medzi ľuďmi, ktorí stránky pripravujú a medzi tými, čo ich čítajú. Všade platí pravidlo jednoduchosti.

Čo ešte očakávate na stránkach? Aké tipy máte na zjednodušenie preplnených postranných líšt? Pridajte komentár aj vy.

Kanál tejto stránky si môžete tiež pridať do RSS čítačky. Alebo si stránku pridajte k záložkám a príďte si prečítať ďalší príspevok v pondelok.

(Obrázok od Daniel Cooper, Esq.)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Jeden pekný komentár

Rozhodně zajímavý článek. Přesto si myslím, že trendy se hlavně v příštím roce změní. Já osobně jsem se rozhodl jít úplně jinou cestou, prostil jsem se od tagů, kategorií, tipů, nejčtenějších článků a podobně a využil jsem celou plochu na krátké příspěvky, které si lidé v dnešní době a hlavně v budoucnu přečtou spíše než dlouhé příspěvky. Myslím, že v tom je budoucnost. Ale je to jen můj názor, taková vize. 😉

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »