Nikdy nedovoľte strachu z toho, že vypadnete, aby ste hrali hru.
– NN
V nedeľu 3.2.2019 odoslal Google svojim klientom e-mail, v ktorom informuje o ukončení niektorých svojich služieb. Mimochodom presne toto som 2.8.2011 predpovedal.
Bez ohľadu na to, ktoré služby od Google používate, poďme sa pozrieť na to, ako môžete predísť problémom vo vašom podnikaní.
Ktoré služby Google ruší?
- Prihlásenie cez Google+ na iných stránkach
- Komentovanie na iných stránkach
- Sociálna sieť Google+
- Niektoré vývojárske nástroje (SDK, API)
Ktoré služby ostanú zachované?
Všetky ostatné, ako napr.:
e-mail, vyhľadávanie, reklamy, YouTube…
V prvom rade musím ukľudniť paniku, pretože to malé bezvýznamné plus za slovíčkom Google je v tomto momente celkom kľúčové. Ak ste sa ešte nestretli so slovíčkom Google+, bola to sociálna sieť. Viac o nej, jej fungovaní a o tom, ako sa Google snažil poprieť sám seba, v spomínanom článku.
Google ako vyhľadávač nie je ohrozený, i keď dnes už vieme, že uplatňuje hrubú cenzúru napríklad pri návrhoch vyhľadávania, kedy sa nezobrazujú niektoré najvyhľadávanejšie dotazy.
Môžete si to porovnať napríklad cez anonymný vyhľadávač DuckDuckGo (z ktorého Google čerpá pri svojom vývoji). Po zadaní spojenia „Hillary Clinton“ v Google chýba v návrhoch hneď najčastejšie vyhľadávané spojenie: obžaloba a z najčastejších vyhľadávaní Google cenzúruje aj emailový škandál.
Vo výsledkoch vyhľadávania jej protivníka (Donald Trump) vidíte, že medzi prvými sú na DuckDuckGo odkazy na jeho stránku a jeho sociálne siete. U Google sa zjavuje (podľa nálady vyhľadávača) medzi prvými článok zo správ o tom, ako niekoho a čím v poslednej dobe nepríjemne prekvapil… vieme, koho volil Google… a v tomto prípade sa mu to nepodarilo…
Google dokáže veľmi jednoducho takto manipulovať s mienkou ľudí, pretože kde hľadáme informácie, že? Táto „pozitívna cenzúra“, ako ju sami oficiálne nazývajú, môže mať za následok ukončenie celého vyhľadávania cez Google a prechod ľudí k inému vyhľadávaču. Tento článok je však teraz o niečom inom…
Zrušenie možnosti prihlásenia cez Google+ na iných stránkach
Možno to poznáte aj vy. Prídete na nejakú stránku a pod bežným prihlásením, vidíte tlačidlá sociálnych sietí ako Facebook, YouTube alebo Gmail…
Odporúčam, aby ste sa takýmto prihlasovaniam vyhýbali, pretože automaticky zdieľate s danou stránkou svoje osobné údaje. (Jeden z bodov konca sociálnej siete je aj únik osobných informácií cez takého rozhranie, kde Google ani presne nevie, že koľkých ľudí údaje boli takto nelegálne získané.)
Ďalšie negatívum je to, keď má sociálna sieť výpadok: Neprihlásite sa ani na takejto stránke, ani na danú sieť.
Na strane druhej je tam aj nejaké to malé bezvýznamné plus (haha): stačí si zapamätať jedno heslo. Negatívom celého toho môže byť aj to, že keď vám niekto ukradne jedno heslo, dostane sa aj do vašich ďalších účtov.
Riešenie: I keď to možno vyzerá na prvý pohľad prácnejšie, registrujte sa na každej stránke zvlášť. Na zapamätanie hesiel použite kľúčenku na Apple alebo nejaký iný nástroj, u ktorého vám stačí zapamätať si jedno heslo pre všetky stránky.
Komentovanie na weboch a blogoch cez sociálne siete
Pôvodný zámer bol takýto: na začiatku je na novej sociálnej sieti veľmi málo ľudí. Preto je v záujme siete, aby každá aktivita človeka bola propagovaná. Možno to poznáte z Facebooku: V minulosti, keď ste dali niečomu like, sa to ihneď zjavilo na Facebooku v hlavnom stĺpci vašim známym.
Potom, keď už mali viac užívateľov, pridal Facebook bočný stĺpec, kde tieto udalosti plynuli veľmi rýchlo za sebou. Po likeovaní sa zjavilo toto niekde aspoň na pár sekúnd. Dnes, keď už má sieť dostatok užívateľov, nepotrebuje zverejňovať takéto „maličkosti“. Vaše liky, sa už nikde na Facebooku nezobrazujú.
Taktiež tam bola v minulosti symbióza autorov a sociálnej siete. Autor chcel, aby sa jeho výtvor dostal medzi čo najväčšie množstvo ľudí. No a začínajúcej sociálnej sieti chýbal obsah.
Preto sociálne siete aj dnes ponúkajú možnosť komentovať cez ich rozhranie. Pre komentujúcich je tam aj ďalší benefit: nemusíte sa nikam prihlasovať, zadávať svoj e-mail alebo podobne. Pod článkom sa zjaví priamo vaša fotka, vaše meno a takto to má výhodu psychologického spúšťača s menom „sociálny dôkaz“.
Google ruší možnosť komentovať cez prihlásenie do ich sociálnej siete
Riešenie: Ako autor som stále fanúšikom takejto symbiózy, ale technické zavedenie si vyžaduje pár úkonov naviac, takže pre jednoduchosť stačí aj také komentovanie, ako na tomto blogu.
Ruší sa aj samotná Sociálna sieť Google+
Riešenie: Používajte také siete, ktoré majú budúcnosť 🙂 …alebo ideálne majte svoj vlastný blog alebo web… Svoje údaje z Google+ si môžete stiahnuť cez tento odkaz »
Myšlienkou tejto stránky je jednoduchosť a preto sa nebudem dotýkať nástrojov pre vývojárov: Oni už vedia, čo majú robiť 🙂
Záver je taký, že e-mail, vyhľadávanie spolu s reklamami a YouTube ostávajú… Načo by mal Google 2 sociálne siete, keď YouTube je celkom dobre zarábajúca sieť (a 2. najpopulárnejší vyhľadávač na svete). To sa o popularite Google+ nedalo povedať…
Máte nejakú otázku? Napíšte do komentárov.
PS: Chcete dostať röntgenový snímok vášho podnikania? Možno aj s predpoveďou ako u Google+ 🙂 Alebo chcete budovať niečo, čo má budúcnosť? Prihláste sa na Zlomovú business konzultáciu zadarmo »
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: VIDEO: Nový druh mastermindu s výsledkami
Nasledujúci príspevok na stránke: Ktorý fenomén predbieha AI a internet? »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.