Čítate: 3 kľúčové poznatky

3

Tento rok bol pre mňa plný nových objavov, pokusov a všimnutí. Často to boli zistenia potvrdzujúce to, čo som už vedel… teoreticky. Tu sú:

Pravidlo 80/20

S týmto pravidlom sa stretávam takmer neustále. Či už to bolo v začiatkoch pri predaji, neskôr vo všeobecnom marketingu a teraz aj v online marketingu.

Pokiaľ som si toto pravidlo nevyskúšal a nepotvrdil na vlastnej koži, tak som mu nevenoval veľkú pozornosť.

Prekvapenie nastalo v momente, keď som zistil, ako napríklad cez skvelý marketing predať 5-krát viac s rovnakou alebo menšou námahou.

Predstavte si to takto: Obmedzíte vaše aktivity na 20 % súčasného času a za ideálnych okolností vám ešte aj stúpne príjem.

Rovnako to môže byť aj s článkami na blog alebo s iným obsahom. Keď nad tvorbou článku strávim hodinu, tak je 80 % taký dobrý ako článok, nad ktorým strávim 5 hodín. Jednoducho sa neoplatí tráviť 80 % času na to, aby som článok len nepatrne zlepšil.

Nikdy nie je neskoro

Počas mojej dovolenky som sa dozvedel o predajnej akcii jedného môjho klienta. Vedel som, že toto patrí do tých aktivít, ktoré zaberú 10 % času, ale prinesú 90 % príjmu. Pretože som dovolenkoval, tak som sa jej vedome nezúčastňoval. Vopred som nevedel, že sa takáto akcia bude konať, pretože môj partner mi nedal vopred vedieť.

Vyzeralo to, že budeme na tom obaja „škodní“. Po mojom návrate do pracovného tempa však ešte táto predajná akcia bežala. Rozhodol som sa do nej zapojiť môj marketing.

Viete, čo sa stalo? Mojim marketingom sa behom 2 dní predalo viac, ako za 2 týždne pred tým predal ktokoľvek iný na celom internete…

Z toho plynú 2 poučenia:

  1. Nikdy nie je neskoro nastúpiť do rozbehnutého vlaku a stať sa hoci aj najlepším (viz Apple a dotykové telefóny alebo MP3 prehrávače – oboje už roky existovalo keď sa Apple rozhodlo na tento trh vstúpiť)
  2. Ak idete niečo predávať, tak neleňošte v komunikácii s partnermi, ktorí vám môžu priniesť najviac zisku. Ak sa o vašej akcii dozvedia tak či onak, dajte im vedieť vopred, nech sa môžu na to prichystať (a neodídu na dovolenku). Obaja na tom získate.

Najväčšia šanca na úspech

Niečo takéto som pred pár mesiacmi písal odberateľom emailového spravodajcu:

Každý nejak začínal. Pokiaľ začínate, rozmýšľajte o tom, ako postupovať, aby ste uspeli na prvý pokus. Dajte vašej činnosti najlepší predpoklad pre úspech.

Pýtajte sa sami seba: „Čo môžem urobiť preto, aby som mal najväčšiu šancu uspieť v X?“

Za X si dosaďte nejakú každodennú činnosť. Tam si to precvičíte najlepšie…

Napríklad: nákup „chleba“. Predstavte si, že cestou domov idete okolo troch obchodov, kde môžte kúpiť to isté.

Ako dať tejto činnosti najväčšiu šancu na úspech? Zastavíte sa v prvom obchode. Ak tam náhodou ten náš „chleba“ nebudú mať, máte ešte 2 šance.

Keď sa ale rozhodnete kúpiť „chleba“ až v tom poslednom obchode, automaticky ste si znížili šancu na úspech a dali ste si len 1 pokus namiesto troch.

Dúfam, že po tomto príspevku neskrachuje obchod, ktorý máte najbližšie k domu 🙂

BONUS: O druhej šanci

…ale keby aj náhodou skrachoval – majiteľ dostane druhú šancu 😀

Počuli ste už meno Soichiro Honda? Ešte ako školák vynašiel piestové krúžky, ktoré chcel predávať Toyote. Tá ho však odmietla, že nespĺňajú ich štandardy.

Vzdal to? Nie… O dva roky ďalšieho vývoja sa to už podarilo. Bolo to zrovna v roku 1940. Japonsko sa pripravovalo na vojnu. Pán Honda ale potreboval postaviť továreň zrovna v čase nedostatku materiálov.

Vzdal to? Nevzdal sa. Musel sám vynájsť nový spôsob výroby betónu. Vďaka nemu postavil továreň len pre to, aby bola zbombardovaná.

Vzdal to? Nie, továreň postavil znova, aby bola znova zbombardovaná. Tentokrát sa k tomu pridal aj nedostatok ocele.

Vzdal to? Nie… Továreň postavil znova. Od Američanov začal zbierať nepotrebné kanistre na benzín. Tie sa stali základom jeho materiálov na výrobu piestových krúžkov. Vďaka tomu, že nepoužíval originálnu oceľ, musel zmeniť proces výroby. Viete, čo sa stalo potom? Prišlo zemetrasenie…

Vzdal to už konečne? Nie… a okrem toho začal vyrábať aj malé motorčeky pre bicykle.

V 70-tych rokoch minulého storočia prišla ďalšia ropná kríza. Honda bola už expertom vo výrobe malých motorov a začali preto vyrábať autá menšie, ako kedy kto videl. Bola to ďalšia vlna úspechu.

Dnes má firma Honda cez 200 000 zamestnancov po celom svete.

Zhrnutie

Preto sa vždy pýtajte:

  • Čo môžem spraviť, aby to, čo sa chystám urobiť, malo najväčšiu šancu na úspech?
  • A ak to náhodou nevyjde, pýtajte sa: Ako sa dostanem k tej druhej šanci? …alebo k tretej, piatej, desiatej?
  • Ktoré aktivity mi prinesú najviac? (Podľa pravidla 80/20.)
  • Do akej aktivity sa môžem ešte pustiť?

Úspešný nadchádzajúci rok prajem!

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (3)

Fajn čítanie Martin. Čo sa týka mňa overil som si, že multitasking nefunguje (teda aspoň pre mňa). Treba sa zamerať na jednu najdôležitejšiu vec, dokončiť ju, a až potom prejsť na ďalšiu.

Aj napriek tomu, že sa môže zdať, že tak stihne človek menej, je oveľa lepšie dokončiť zopár vecí, ako začať mnohé.

Pravidlo 80/20 je skutočné zlatým a naozaj funguje. Predstav si, že by človek dokázal venovať tým 20% 80% svojho času. To by nám bolo sveta žiť:))

Prajem ti úspešný a produktívny rok 2012.

Reaguj na tento komentár

Ja som si otázku chleba postavil ešte inak: Ako môžem získať ten najlepší chlieb? A po návšteve nie len troch predajní sme si začali chlieb piecť sami doma. Kváskový chlieb. Ani jedna z predajní v okolí zatiaľ neskrachovala, hoci si podľa nášho návodu na webe pečú chlieb už viacerí.
Takže nemusím pozerať na hodinky, či ešte stihnem nejaký obchod a či budú mať chlieb. Ušetril som kopu času, počas pečenia môžem publikovať ďalšie články 😉 Alebo vyhodnocovať minulý rok a zakaždým sa nájdu činnosti a obchodné aktivity, ktoré podľa Parettovho pravidla 80/20 prestanem robiť, lebo len žerú čas a prinášajú minimum úžitku.
Dobreazdravo má blog, ktorý naposledy zverejnil: Písať o jedle pred obedom nie je dobrý nápad

Reaguj na tento komentár

@Dobreazdravo: Nová otázka pre vás teda znie: „Kde zoženiete najlepší kváskový chlieb?“

Samozrejme, dajú sa hľadať aj kreatívne riešenia a schvaľujem ich 🙂

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

Stiahnite si ZADARMO PDF s námetmi na viac ako 160 kľúčových hodnôt firmy

Vyplňte prosím následující formulář pro registraci k odběru zpráv.
Vaše údaje jsou v bezpečí.

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »