Čítate: Ako na rozloženie prvkov na stránke

Treba vyskúšať novú ideu tam, kde sľubuje úspech.
Thomas Jefferson

Keď navštívite pár webov zistíte, že odkazy na kontakty sú na rovnakom mieste na rôznych stránkach. Tiež keď kliknete na názov alebo logo, dostanete sa prakticky vždy na hlavnú stránku.

Tieto “vychytávky” sú identické na všetkých stránkach. Ako teda postupovať pri návrhu a rozložení jednotlivých prvkov?

Je dobré mať vopred predstavu o tom, ako by mala byť rozložená vaša stránka. Iba potom môžete túto predstavu tlmočiť ďalej človeku, ktorý bude stránku pripravovať. Ideálne je predať toto rozloženie nakreslené na papieri.

Čo je dobré mať na mysli?

Ľudia “surfujúci” po internete majú očakávania toho, čo by mala web stránka obsahovať:

  1. Na každej podstránke musí byť názov blogu. Po kliknutí na tento názov sa musím preniesť na hlavnú stránku.
  2. Samozrejme ďalším prvkom, ktorý sa očakáva je horné alebo bočné navigačné menu. Tam by mali byť zastúpené odkazy, ktoré ľudia najčastejšie zháňajú. Napríklad Kontakty, O mne, O firme, Tlačové správy, Výsledky prieskumov, Archív článkov a podobne.
  3. Ďalšia vec, ktorú by mal užívateľ ľahko nájsť je vyhľadávanie. Môžete použiť okienko vyhľadávania alebo pridať ešte aj abecedný zoznam tém a ich príspevkov.
  4. Niektoré moderné web stránky používajú ešte systém nálepiek (z anglického “tag“), ktorý ľahko identifikuje súvisiace články. Je to taká alternatíva k zoznamu tém pre tých, čo si nie sú istí zaradením príspevku do jednej kategórie.
  5. Pod príspevkom by nemal chýbať zoznam súvisiacich článkov a komentáre. Ak máte veľa komentárov, musia sa zmestiť na jednu stránku. Nikoho nebaví klikať na “ďalšie komentáre” až kým zistí, o čom vlastne diskusia je.
    1. Niektoré web stránky to riešia tak, že pod príspevkom je len odkaz na komentáre a všetky sú potom zobrazené na samostatnej stránke.
    2. Nepoužívajte okienka a zaškrtávacie políčka s voľbami, kde si ľudia môžu vybrať, ktoré komentáre chcú vidieť. Buď ich hneď zobrazte všetky alebo po jednom jedinom kliknutí.

Časť stránky s odkazmi na iné stránky

Na niektorých web stránkach sú (malým a na konci) v pravom stĺpci uvedené odkazy na iné stránky. Mali by ste ich tam mať aj vy?

Áno, v prípade, že chcete čitateľa na niečo upozorniť. Napríklad na inú časť firmy, ktorá sa volá inak. Ak máte súkromný blog, musíte si dobre zvážiť, či tam niečo také uviesť.

Predstavte si napríklad, že váš blog dá do svojich odkazov váš kamarát, ktorého téma s vami nijako nesúvisí. Bude vám mať za zlé ak ho vy neuvediete na vašej stránke. Zároveň sa hovorí, že je zlé uvádzať odkazy na nesúvisiace stránky, pretože sa potom budete horšie umiestňovať vo vyhľadávačoch. Na strane druhej je to možnosť, ako vzájomne propagovať vaše aktivity na webe niekoho iného…

Nepoužívajte úvodnú stránku!

Ľudia hľadajú informácie a chcú ich vidieť hneď. Ak ich nemáte, obrátia sa inde. Viac sa dozviete v príspevkoch zo série o lepšom predávaní, konkrétne v časti Ako písať a predávať lepšie, ak mojím zákazníkom môže byť každý.

Kde zobrať inšpiráciu a návody?

Pozrite sa na web stránky konkurencie: Môžete sa z nich niečo naučiť? V čom sú lepšie ako vaše?

Nechajte si poradiť od človeka, ktorý má v ruke najnovšie výskumy a nebojí sa uviesť ich do praxe.

Nebojte sa nových technológií. Ak ste pred dvoma rokmi zamietli zahrnúť do systému nejakú vymoženosť, pretože by to väčšina ľudí nevyužila, zvážte či už nastal vhodný čas. Napríklad viac ako 99% počítačov pripojených na internet podporuje technológiu flash.

Zameriavajú sa vaše web stránky na mobilné zariadenia? V tom prípade ich asi budete musieť urobiť bez flash animácií, nakoľko väčšina ľudí surfujúcich po internete z mobilu nemá podporu flash…

Koľko ľudí má podporu flash animácií, kam klikajú na vašich stránkach a odkiaľ prichádzajú sa dá vyčítať zo štatistík návštevníkov. A podľa štatistík sa dá tiež určiť, ktoré príspevky by sa mali kde nachádzať a kam by mali odkazovať.

Koľko vyjde taký návrh dizajnu?

Pokiaľ sa uspokojíte s dizajnom, ktorý už máte alebo s nejakým, ktorý si môžete zohnať zdarma, je to pomerne lacné. Kúpa dizajnu a jeho uspôsobenie však môže stáť od desiatok až po tisíce eur a to je len dizajn stránky.

V protiklade s dnešným citátom ostáva moje posledné odporúčanie: Nesnažte sa znovu vynájsť koleso, pretože väčšina ľudí je zvyknutá hľadať rovnaké prvky na rovnakom mieste. Ich premiestnenie môže vašich návštevníkov zmiasť natoľko, že pôjdu radšej inam…

Prihláste sa k odberu môjho e-mailového spravodajcu (možnosť je hore). Dozviete sa tak ďalšie tipy z oblasti dizajnu, rozloženia prvkov na stránke a aj to, ako udržať návštevníka čo najdlhšie.

(Obrázok od beautifulcataya)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »