Čítate: Ako na nás farby vplývajú?

3

Ako na nás farby vplývajú?

Krása, rovnako ako ľudia, prichádza vo všetkých farbách.

Posledný týždeň som komunikoval s viacerými ľuďmi ohľadne výberu a vnímania farieb. Preto som si túto tému vybral ako ďalšiu náplň článkov na stránke.

Dnes sa porozhliadneme po tom, ako sú farby vnímané a čo všetko treba brať do úvahy pri výbere farieb dizajnu.

Pri tvorbe stránky je to jedna z najdôležitejších a najzložitejších otázok napriek tomu, že to vyzerá veľmi jednoducho. Výber správnej farby je dôležitý a podporí posolstvo, ktoré chcete šíriť.

Farby, i keď sa to možno nezdá, veľmi ovplyvňujú ako samotné správanie návštevníkov, tak ich myslenie. Môžu pôsobiť ako podporný faktor pri dosahovaní cieľov (nákup v e-shope a podobne) alebo môžu návštevníka okamžite odpudiť preč.

Začnime trochou teórie. Základné delenie je na farby studené a teplé. Teplé v nás evokujú spomienky na slnko alebo oheň. Patrí sem červená, žltá a oranžová. Studené farby sú pravým opakom. Modrá, zelená alebo fialová vyvolávajú spomienky na sneh, vodu a trávu.

Ďalšou kategóriou (i keď neveľmi používanou) sú farby nudné, matné a jednotvárne. Sem patrí napríklad šedá alebo hnedá. Nie nadarmo sa hovorí “šedý priemer“. Šedá je vnímaná ako niečo nepríjemné alebo neprívetivé.

Šedá spolu s bielou a čiernou sú tiež nazývané neutrálne farby.

Biela je zase farbou neviny, dobroty a čistoty. Čierna vyvoláva u niektorých otázku – je to vôbec farba? Odpovedi na túto otázku a ostatným farbám sa budem konkrétne venovať o týždeň. Dnes ostanem ešte chvíľu pri teórii:

Synestézia

Znamená súčasné pôsobenie viacerých zmyslových dojmov alebo ide o súznenie zmyslov.

Farebné počúvanie

Napríklad Beethoven považoval b-mol za čiernu farbu a hru flauty za nebeskú modrú. Hlboké tóny bývajú tiež považované za tmavé a vysoké za bledé farby.

Vôňa farieb

V každej parfumérii vidíme túto marketingovú hru. Kvetové vône sú napríklad reprezentované ružovou alebo červenou farbou. Všeobecne platí:

  • červená = sladká, silná
  • zelená = čerstvá
  • žltá = kyslá
  • čierna = plesnivá
  • modrá a biela = bez vône

Chuť farieb

Podobne ako pri vôni, aj tu vyvolávajú farby určitú reakciu. Videli ste už šedé cukríky?

Chuť sa vyvoláva podľa prechádzajúcich skúseností a je vnímaná každým rovnako:

  • žltá = citrón = kyslá
  • zelená = ovocná chuť
  • modrá = vodová
  • biela = soľ, cukor alebo dokonca nejaký kameň

Vplyv farieb na hmat

O chladných a teplých farbách som už písal. Ďalej môžu farby vyvolať spomienku napríklad na nejaký povrch:

  • biela = hladký plast
  • fialová = zamatové šaty

Vnímanie váhy cez farbu

Bledé farby sú vnímané ako ľahšie. Vedeli ste, že čierny obal pôsobí oveľa ťažšie ako bledý? Pri návrhu obalov produktov tak treba okrem iného myslieť na vzťah obal – farba.

Subjektívne vnímanie farieb

Na 10 000 ľuďoch bol vykonaný pokus, ktorý ukázal, že mladí ľudia uprednostňujú nejakú farbu podľa svojho veku. Od 5 do 28 rokov sú presne dané farby, ktoré ľudia uprednostňujú. Čím je človek starší, tým sú obľúbené farby viac ovplyvnené jeho okolím a oblasťou, kde sa nachádza.

Aká je najobľúbenejšia farba podľa tohto výskumu? Asi u 45 % populácie je to modrá a skoro nikto ju nepovažuje za svoju neobľúbenú farbu.

RSS a e-mail: Aby vám z tohto blogu už nič neuniklo, prihláste sa k odberu RSS kanála. Obsahuje úplné znenie príspevkov! Alebo použite emailový spravodaj.

Cez aké oblasti nás farby ešte ovplyvňujú?

Okrem spomenutých existujú ešte ďalšie oblasti vplyvu farieb na človeka. Pri každej oblasti uvádzam i príklad vnímania zelenej farby.

  • psychologický vplyv – zelená jahoda = nezrelá, ďalej to môže byť prezývka pre nováčika “zelenáč”. V inom ponímaní má zelená ukľudňujúci vplyv.
  • symbolický – zelená sa spája s nádejou
  • kultúrny – u nás obyčajná farba. Avšak v krajinách s púšťou je zelená vnímaná ako oáza alebo raj.
  • politický – v Isláme znamená zelená svätú farbu a preto prevažuje na všetkých vlajkách krajín s islámom ako hlavným náboženstvom
  • kreatívny – keď sa napríklad reklama snaží zaujať láskou vyjadrenou zelenou farbou
  • tradičný – zelená je jedovatá: v minulosti sa totiž namiešavala z arzénu, čo stálo život napríklad Napoleona…
  • funkčný – východy sú označované zelenou farbou, tiež v doprave znamená voľno alebo choď

Chýba tu ešte nejaký význam? Podeľte sa s nami v komentároch o to, ako vnímate farby vy!

Ďalšie časti tejto série detailne rozoberajú konkrétne farby a ich vplyv na návštevníka: Význam teplých farieb, studených a neutrálnych.

(Obrázok od tanakawho)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (3)

Milý Martin,
farebnosť vášho blogu je veľmi príjemná. Ako poradca Feng shui oceňujem na vašom blogu systém, prehľadnosť. Tiež červenú farbu záhlavia. Vo Feng shui je juh vždy hore. A juh je spojený so živlom oheň a s úspechom, slávou, uznaním. Tiež oceňujem fotografie ovocia. Ovocie je symbolom hojnosti. Tak sa nečudujem, že váš blog je úspešný a vy bohatý:)
Veľa úspechov.
Janka
poradca Feng shui

Reaguj na tento komentár

@Janka: Ďakujem, konečne mi niekto povedal, že je to správne a že prečo som stále taký radostný 😀

Reaguj na tento komentár

Krásny dník Martin,
po dlhšom čase som sa dostala na Vaše stránky a prečítala si tento článok.
Keďže maľujem obrazy a venujem sa aj psychológii farieb, môžem povedať, že aj toto sú veľmi super informácie a že veľmi krásne sa zameriavate aj na to, ako farby pôsobia jednotlivé zmysly.
A tiež môžem súhlasiť aj s Jankou, pretože študujem vo Feng shui academy.
Napísala a zhrnula som poznatky o význame farieb do knihy Tajomstvo farieb 🙂 kde si môžete prečítať viac a jednotlivé farby sú doplnené o krásne obrazy.
Nech sa Vám darí 🙂

Lenka Simanová
Slniečková 🙂
vaša účasníčka AZ 🙂

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »